sobota 31. decembra 2016

Anatómia 1

  Po dlhšom čase som sa rozhodla pre ďalší článok, ale tento krát z iného „ súdka“. Keďže mám za sebou hrôzu zvanú zápočty a predtermíny, rozhodla som sa priblížiť vám predmety, ktoré mám úspešne za sebou a čo to k ním z vlastných skúseností pridať.

  Začnem najdôležitejším predmetov prvého ročníka - anatómiou.

http://arrhythmic-medicalheart.tumblr.com/post/149766338663


  Predmet, ktorý je nájdenými medikmi túžobne očakávaný a veľa chýrov a povedačiek ide práve o ňom. Každý nový medik sa ho nevie dočkať a s očakávaním sa chystá na svoj prvý vstup do pitevne. Žalospevy od starších, ktorí ho varujú, že ten predmet je brutál ťažký a až taká „cool“ sranda to nie je, sa neberú vážne....veď vstupom do pitevne sa právoplatne stávame medikmi ! 


http://arrhythmic-medicalheart.tumblr.com/post/151209099388

  S odstupom času sa na to dívam inak, ale ani ja som na tom nebola lepšie, bola som takisto naivná ako koniec koncov všetci. Vyzbrojená dvoma pinzetami ( istota je istota a keď sa pani predavačka spýtala či chcem tú 10 cm alebo 14 cm len som na ňu pozerala, že ako to aj iné veľkosti sú ?! a tak som radšej vzala obidve), plášťom a prezúvkami som si hrdo nakráčala do pitevne v očakávaní niečoho veľkolepého. Na smrad som bola upozornená, ten mi nevadil a nevadí doteraz ( až na čas kedy sa dovlečiem domov a mám stihoman, že cítim pitevňu, pritom okrem mňa nikto nič necíti, proste halucinácie a potom behám po izbe a vetrám a hľadám zdroj zápachu....pitevňa je pitevňa tam nech si to smrdí, ale doma nieee ! Momentálne som zmierená s tým, že daný smrad je fakt len výplod môjho zmäteného mozgu ....) a na kadavere ( mŕtve telá) si tiež rýchlo zvyknete. V bielom plášti a s pinzetou sa cítite brutálne dôležito, avšak tento pocit ostane do okamihu kedy daný cvičiaci nezačne s rovinami....a za pár minút stihne prejsť xy rovín od sagitálnej po laterálnu, tak to máte zopakovať a prechádza sa na kosti....a na kosti je xy malých štruktúr, ktoré máte vedieť pomenovať....po tých 2 hodinách a 15 minútach strávených na pitevni ste mimo, máte pocit, že toto sa v živote nemôžete naučiť, proste nie je šanca. Ste zničení a prvotné nadšenie z pitevne opadáva.... Ale poteším vás....veľmi rýchlo zistíte, že kosti sú najkrajšia a najľahšia časť z anatómie, že sa to dá rýchlo naučiť a vôbec to nie je taká pohroma ako sa na začiatku zdalo...ono totiž príde horšia pohroma.....

http://arrhythmic-medicalheart.tumblr.com/post/149139770643

  Aby som to zhrnula : v 1. semestri 1. ročníka trvajú prednášky 2 a pol hodiny a cviká 2 hodiny a 15 minút. Na prednáške sa odprednáša daná téma a na cvikách si potom ukazujete čo bolo na prednáške. Začína sa opakovaním starších štruktúr a potom sa ukazujú nové, pričom stále máte čas, aby ste si sami v malých skupinkách prešli tie štruktúry a naučili sa čo a ako. K tomu poviem ešte zopár rád nižšie. Všeobecne sa začína od základných vecí – kosti, potom ligamentá, svaly, cievy, nervy a topografia. Čiže na konci by ste mali mať ucelený obraz o všetkých štruktúrach. Topografia tomu výrazne napomáha, každú štruktúru, ktorú ste sa naučili potom viete definovať, kde je uložená, čo kde podbieha...Dalo by sa povedať, že sa prechádza najprv systematická anatómia ( všetko jednotlivo) čo sa na konci spája do topografie. Začína sa hornou končatinou, niekedy začiatkom novembra sa píše prvý zápočet z HK. V decembri sa píše z dolnej končatiny. Najprv je písomný test, ktorý trvá ( resp. u nás trval) 30 minút a pozostáva zo 40 otázok. A potom už v mojich článkoch spomínaný praktický test – pichačky. Napichne sa špendlíkom 20 štruktúr, ktoré ste mali ukázané na cvikách a vy ich máte správne identifikovať. Máte 4 stoly po 5 štruktúr a ak netrepem bludy na každý stôl máme 2 a pol minúty, možno menej....Prvé pichačky idú hrozne pomaly, máte pocit, že nemajú konca kraja, no druhé letia hrozne rýchlo. Ale pozor, kým na dolnú končatinu máte na učenie celých 8 týždňov, na dolnú iba 5 a o dosť viac zápočtov ako ste mali pri HK.
Na anatómiu potrebujete vyššie spomenutý plášť, pinzetu, prezúvky a samozrejme rukavice. Je jedno akej farby a akého materiálu, hlavné je aby boli zdravotnícke.

http://arrhythmic-medicalheart.tumblr.com/post/151209119148

  A na záver pár mojich osobných odporúčaní. Na prvých hodinách sa budete cítiť zúfalo. Máte pocit, že je toho veľa a nedá sa to zvládnuť, naučiť. Z cvík sa vraciate unavení a zmorení. Platí tu jedna zásada, ktorá značne uľahčí váš anatomický život. Na cviká príďte pripravení. K dispozícii sú sylaby, čiže viete čo budete na cviku brať. Odporúčam vám načítať a pozrieť v atlase tieto veci už pred cvikom. Pri HK som bola z množstva informácii mimo, na cviku som nestíhala sledovať čo kde odkiaľ kam a často som bola stratená....vo víre toho všetkého som to nestíhala dobehnúť....a podpísalo sa to na výsledku prvého testu. Pri DK som si však dala pozor a na každé cviko som prišla s už načítanými vecami a bola som oveľa viac zorientovaná a stíhala som držať krok s preberaným učivom. 

  Takisto neodporúčam učiť sa všetko nárazovo. Proste, keď preberáte dané učivo odporúčam sa to do ďalšieho cvika naučiť. Netreba to hrotiť, ale rozhodne sa netreba zmieriť s predstavou potom sa všetko doučím. Nedoučíte sa, akurát čo budete mať chaos a neskutočné stresy, lebo učiva je kvantum. Lepšie sa vám to v hlave utriedi pravidelným učením, verte mi. A za víkend pred zápočtom si to stihnete pekne v hlave utriasť a doučiť sa čo vám nešlo.

https://maryandcoffee.tumblr.com/image/157058858353

  Materiály a prednášky sa nachádzajú na portáli školy. Je dobré si ich vopred vytlačiť a do nich si vpisovať informácie navyše. Uľahčí to písanie a ľahšie sa v tom orientuje. Teda pokiaľ nie ste tak chaotickí ako ja, že som nikdy netušila či je daná poznámka k tej štruktúre, alebo inej, prípadne som si vymýšľala skratky, ktoré som doma, ako inak nevylúštila.
A na záver. Mňa osobne nejak tá anatómia neuchvátila, miestami som ju nenávidela ( keď som s ňou nestíhala udržať krok) a teraz sme v takom krásnom anatomickom mieri. Ale mám spolužiakov, ktorých neskutočne baví a dokážu pri nej stráviť hodiny. Takže v akom vzťahu budete k tomuto predmetu je len na vás. Ale snažte sa aj pri prvotných nezhodách zakaždým zakopať vojnovú sekeru :D

  Odporúčaná literatúra: Čihák, Mráz, Netter, Yokochi, skriptá Topografia HK a DK - poradie podľa dôležitosti a vhodnosti profesori stále menia. Sem tam sa Čihák ocitne na vrchole rebríčka, inokedy sa nachádza hlboko na spodku. Takže je to na vás, ktorá kniha vám sadne. Dá sa učiť aj z Borovanského a z Sinelvikovho atlasu.

https://www.google.sk/search?q=netter&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi96puSxqTVAhWqJ8AKHYpUD6kQ_AUICigB&biw=1536&bih=669#imgdii=MLEqWB3_4XHnZM:&imgrc=-Y0YL3aP3thI9M:


  " Troška " som sa rozpísala, dúfam, že to aspoň poskytne ucelený obraz a neunudí vás to :) 

  To by bolo asi všetko k tomuto predmetu, v ďalších článkoch vám priblížim ostatné predmety :) 
Majte sa krásne :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

 Ahojte,  určite ste si všimli, že som dlhšie nič nové nenapísala, ani sa blogu aktívne nevenovala. Týmto sa ospravedlňujem všetkým, ktorým ...