utorok 21. augusta 2018

Histológia ako prechádzka ružovou záhradou


  V prvom ročníku letnom semestri to bol predmet vcelku príjemný, horšie to bolo v druhom ročníku, kedy to bolo naraz s ostatnými hlavnými predmetmi a to už také príjemné nebolo.
Kým v prvom ročníku boli tie cviká dlhé a človek mal chuť sublimovať, tak v tom druhom pri čase cvika 3 hodiny a 15 min sme sa mali chuť odstreliť. Proste nekonečne dlhé cvika. Takže ak na facebooku vidíte fotky ľudí spiacich za mikroskopmi, tak nejako sme vyzerali my. Bežne sme očami posúvali ručičky hodiniek, ja sama som raz mala nápad počas toho ako cvičiaca odišla, presunúť ručičky na hodinkách o polhodinu.



  Na začiatku cvika sa píšu testy. Koľkokrát, ako často a z čoho závisí aj od cvičiaceho. A ako sa vám bude dariť takisto. Ja som v prváku histolku mala rada, dobre sa mi učila, cvičiaci mi vyhovoval a testy som zvládala. V druhom ročníku prišiel zlom, na cviku som sa hrozne nudila, detaily mi nešli do hlavy a bojovala som s tým predmetom viac ako s anatkou. Testy som písať nevedela, nemala som páru na čo sa upriamiť a ku koncu som ťahala percentá, aby som naškrabala aspoň 60%. Takže veľmi závisí ako vám sadne cvičiaci. Rátajte znova s dvoma kolokviami, jeden v prváku v letnom semestri, ďalšie v zimnom semestri druháku. Na cvika si pozháňajte zo skriptárne za asi 10 eur pracovný zošit na histológiu, peknú zásobu odtieňov ružovej a fialovej (nie je odveci mať aj modrú) a pracujte na svojich umeleckých schopnostiach. Spočiatku sa to nebude podobať ani na to, čo je pred vami na tabuli nakreslené učiteľom a už vôbec nie na to čo vidíte v mikroskope. Teda ak vidíte. To, že prvý semester nemáte páru čo vidíte, to vôbec nevadí. Dostanete sa do toho. Ak nie počas semestra na kolokviu pod tlakom a stresom určite. Moja dobrá rada je, okrem zapísania si vecí podľa zoznamu čo máte vidieť si pokojne dopíšte svoje poznámky, čo hovorí cvičiaci, či čo máte vidieť a hľadať vlastnými slovami. Pred kolokviom sa vám to zíde. Plus hľadajte záchytné body podľa čoho spoznáte, že je to daná štruktúra a nie iná. A neverte slovám, že sa to dá rozpoznať už na sklíčku. Pekne sa pozrite pod mikroskop, nie vždy sú rovnaké preparáty a často vás to môže len pomýliť. A verte mi, že krúžkov budete mať na sklíčku veľa a pod mikroskopom zistíte, že sú to rôzne štruktúry.


  Prednášky sú povinné na 70%, takže môžete neabsolvovať zhruba 3x prednášku. Poznámky si tlačte vopred a dopisuje si do nich veci. Prípadne si noste notebook a zapisujte do neho. Nesnažte sa však stíhať všetko písať ručne a od začiatku po koniec, niekedy v polovici prednášky vám buď odpadne ruka, alebo nebudete stíhať. Vlastná skúsenosť. Ale prvý semester bol môj zošit z prednášok krásny. 

  Na konci letného semestra prváku vás čaká jeden zápočet a kolokvium. Na zápočet sa učte hlavne z prednášok. Na konci zimného semestra je kolokvium, zápočet už nie je.



  Pred skúškou musíte mať 60% z testov na cvičeniach, spravené kolokvium, následne máte test a ak ho úspešne spravíte, idete dole na ústav, kde prebiehajú cvičenia a tam sa ústne skúša. Ak máte také šťastie ako ja bude vás skúšať obávaná Double M. Keďže som anatku nespravila na 1x a skúšku nemala kam presunúť, mala som oveľa menej času na skúšku a učila som sa pod riadnym tlakom. Keď som sa po úspešne spravenom teste dostala k obávanej profesorke mala som chuť zdrhnúť ešte skôr ako som si potiahla otázky. Mala som pocit, že po toľkých dňoch učenia a ešte u nej to nemám šancu dať. Som vďačná spolužiačke, ktorá ma cez messenger ukecala, že mám ostať a zabojovať. Aj keď asi pri žiadnej skúške som nebola taká odovzdaná osudu ako pri tejto, nakoľko som niektoré otázky nemala ani len prečítané, takže by som o nich necekla ani slovko. Plus vidieť ako pred vami vyhodila 3 študentov a vy ste 4-tý v poradí, čakáte 3 a pol hodiny je záťaž na psychiku a fakt som si nemyslela, že odtiaľ odídem s iným písmenkom ako Fx. To, že som skúšku nakoniec u pani profesorky dala, po tak krátkom čase na učenie aký som mala a na 1x je pre mňa doslova zázrak. Bola som prvá, ktorej v ten deň dala spraviť skúšku. Z toho vyplýva – hlavné je nevzdať sa. Test nie je v porovaní s testom na biochémii žiadny masaker, v pohode sa dá zvládnuť a na ústnu skúšku odporúčam prejsť si hlavne embryológiu. Mne osobne sa neskutočne ťažko učila, ale sú aj takí, ktorí ju milovali. Je to veľmi individuálne, ale na rozdiel od všeobecky (letný semester prváku - základ do histológie, farbiace techniky, všetky druhy tkanív)  a špeciálky (jednotlivé orgány detailne), embryológii je na prednáškach venovaná veľmi malá pozornosť a na cviku žiadna, takže je to prakticky samoštúdium a dá sa na tom pohorieť. Ku ostatným otázkam odporúčam vedieť základ, obkecať danú otázku a nečakať, že sa skúša len z otázky, ktorú si potiahnete. Pokojne sa vám môže stať, že budete počas skúšania preskúšaní námatkovo z viacerých tém.



  Celkovo musím k histológii povedať, že síce sa ružová javí ako farba dobrých, sladkých a milých vecí, niečo také od histolky nečakajte. A berte do úvahy, že potrebujete istú dávku abstraktného myslenia, aby ste si domysleli čo máte v mikroskope vidieť. Využite pred kolokviom príležitosť zapísať sa na mikroskopy a so spolužiakom si navzájom dávajte preparáty a skúšajte sa. Veľmi vám to pomôže, aj keď sú aj takí, ktorí tam ani nepáchli a pritom skúšku spravili. Zas to závisí od vás a aký ste študijný typ.
Keď vidíte v preparátoch všetko možné, len nie to čo máte....

   
  Prajem veľa zdaru pri prechádzke ružovou záhradou histológie.





Na záver pár vychytávok - úžasná stránka ak nestihnete mikroskopy, alebo sa chcete učiť doma: http://160.94.138.53/index.html  (ináč sa dá nájsť ako Histology Guide a na ňom sa preklikáte na Slide box a vyberiete si obrázok, ktorý potrebujete. Veľmi nápomocná stránka)
Prednášky sú na portály, stiahnite si ich, vytlačte a dopisujte do nich.

Odporúčaná literatúra: Funkčná histológia - Konrádová
Histológia - Mechírova
Embryológia - Kapeller

Zlatá bodka na záver - obrázky, ktoré si Éterická polovíla kreslila pri učení sa na skúšku. Tu vidíte, že kreativite a fantázii sa ani na medicíne hranice nekladú.

Vývoj embrya

Pľúca novorodenca

Embryo 

Faryngálne vačky 


Placenta

Cortiho orgán

Placenta

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

 Ahojte,  určite ste si všimli, že som dlhšie nič nové nenapísala, ani sa blogu aktívne nevenovala. Týmto sa ospravedlňujem všetkým, ktorým ...