sobota 21. januára 2017

Books are my life

  Dnes trošku netradične a hlavne nie z medického života, ale o niečom čo tvorí súčasť môjho života, ktorej nie som ochotná sa vzdať ani na medicíne a preto radšej spím o hodinu menej :D

  Chcela som sa s vami podeliť o knihy, ktoré som prečítala pred nástupom na medicínu, značne ma na mojej ceste ovplyvnili a zmenili určitý pohľad na veci, ale aj o tom čo momentálne čítam.

 Zlaté ruky, Smerovať vyššie, Širšie súvislosti - Ben Carson 

  Pred rokmi mi kamarátka odporúčila knihu so slovami - nepustíš ju z ruky. A mala pravdu. Ben Carson je neurochirurg, ktorý ako prvý na svete oddelil siamské dvojčatá zrastené hlavou čo sa dovtedy nikomu nepodarilo. Ako doktor pracoval v Johns Hopkins Hospital a je priekopníkom v hemisféroktomii. To všetko a ešte viac sa dozviete v jeho úžasnej knihe Zlaté ruky, kde opisuje ako sa vôbec dostal k jeho lekárskej kariére. V ďalších dvoch píše hlavne pre mladých o pohľade na život, o svojej ceste lekára a mnoho ďalších úžasných vecí. Rozhodne stoja za prečítanie.








Liečiteľ - Noah Gordon 

  Príbeh malého chlapca, ktorý príde o rodinu a ujme sa ho starý ránhojič. Postupne sa naučí základné praktiky tzv. liečiteľov a bol by celkom spokojný s týmto životom, avšak pri svojom putovaní z mesta do mesta sa stretne s Arabom, ktorý vráti slepému človeku zrak. Vtedy už mladý muž vyzvedá, kde sa niečomu takému naučil a po získaní odpovede, zanecháva za sebou Anglicko, ránhojičstvo a odchádza na ďalekú cestu do Perzie za slávnym doktorom Ibn Sínná - Avicenna. Na ceste sa naučí po perzsky a vytrvalo ide za svojím snom stať sa lekárom. Viac vám neprezradím, treba si to rozhodne prečítať. Kniha je úžasná, ja som ju 1x čítala po česky na čítačke ( český preklad je lepší, neviem si pomôcť, prekladateľ odviedol skvelú prácu, po slovensky to má menej šťavy ako sa hovorí). Čítačka sa rozhodla pokaziť a keďže sa stále nevrátila k životu, bola som si ju kúpiť v slovenskej verzii asi pred dvoma mesiacmi po poslednom zápočte z chémie. Mnohé výroky z tej knihy mám prepísané na farebné štítky a nalepené nad stolom ako motiváciu, keď si z niečo zúfam.  Ak si ju niekto prečítate, napíšte mi prosím komentár, alebo mail ako sa vám páčila :)))))



  Noah Gordon má viacero kníh, ale táto bola podľa môjho názoru najlepšia. Po tejto pokračuje knihami Šaman a Lekárka a potom má aj niekoľko ďalších. Čítajú sa skvelo.

  Vypichnúť som vám chcela hlavne tieto 4 knihy, ale medzi moje obľúbené žánre patrí história a psychologické knihy, zväčša od známych ekonomických behavioralistov, psychológov a novinárov vedeckej literatúry ako Dan Ariely ( mimochodom strávil časť života v nemocnici, lebo mal rozsiahle popáleniny a veľa z jeho prežitého premietol do kníh), Daniel Kahneman, korý napísal skvelú knihu Myslieť rýchlo a pomaly. Žiaľ, po tom čo moja čítačka odmietla spolupracovať som knihu nedočítala, takže sa ju chystám si kúpiť po skúškach, ale tentokrát v slovenskej verzii, keďže rozčítanú som ju mala po anglicky. Malcolm Gladwell zas píše o rôznych príčinách nášho neuváženého chovania, o sile reči, davovej psychóze a iných prejavoch našej človečiny. Ak sa vám zdá, že čítam pomerne náročné knihy, asi budete mať pravdu, nie som ten typ, ktorý miluje romantické knihy. Nehovorím, že z času na čas do niečoho podobného neskĺznem, ale to musím byť veľmi mentálne unavená a fakt chcieť vypnúť.

  Svoje čaro majú aj detektívky/kriminálky či už od severských autorov, alebo napr. Dominika Dána. Výborne sa číta Jo Nesbo či Michael Connelly. Strhujúce, akčné a hlavne rozuzlenia na konci nie sú zjavné od tretej strany....

  Istý čas som čítala všetko o II.svetovej a koncentračných táboroch, momentálne mám z histórie rozčítané Manželky cisára Napoleóna. Mojou obľúbenou autorkou je Michelle Moran, ktorú považujem za najlepšiu spisovateľku historických románov. Púšťa sa do obtiažných tém, ale jej štýl písania vás priam vtiahne do deja a ocitnete sa vo Veľkej francúzskej revolúcii ani neviete ako....



  Úžasne, ale ťažko pochopiteľné knihy napísal Oliver Sacks, anglický neurológ. Na tieto knihy, ale potrebujete chuť, silu a hlavne sa zamyslieť o čom píše.


   A na koniec čo mám momentálne rozčítané - Cukríkový test od Waltera Mischela o slávnom "marshmallow experiment ", ako vznikol a k akým zisteniam nás priviedol.  Druhou knihou je Dragonfly in Amber od Diany Gabaldong, druhá kniha v sérii, nasledujúca po knihe Cudzinka. Keďže som netrpezlivý človek, a nie som ochotná počkať na preklad, zvyšok čítam v angličtine. Je to historicko - scifi séria, ale chytila ma za srdce. Je to také oddychové a hlavne napínavé.

  A čo vy ? Máte niečo rozčítané, či už prečítané ? Napíšte do komentára, veľmi sa poteším akémukoľvek návrhu :)

Majte sa krásne 







Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

 Ahojte,  určite ste si všimli, že som dlhšie nič nové nenapísala, ani sa blogu aktívne nevenovala. Týmto sa ospravedlňujem všetkým, ktorým ...