piatok 17. augusta 2018

Anatómia



  Predmet, ktorý som pretrpela takmer celý. Výnimkou bol tretí semester, ktorý so sebou priniesol pre väčšinu nenávidenú a ťažkú tému lebku a CNS, v ktorej som sa zas ja vyžívala. Zápočty sa mi darili, na povestných pichačkách som sa dostala nad 15 bodov z 20 a konečne som tým predmetom nepreliezla štýlom „jeden bod dolu a môžeš ísť na opravný zápočet“.  A zrazu je za mnou. Už nesedím nekonečne veľa hodín s Čihákom a Netterom, nepremýšľam nad tým, ako sa to množstvo detailov dá naučiť a netrasiem sa pred zápočtami, či to vôbec napíšem a práve si vybratím odpovede nepodpisujem ortieľ v podobe opravného testu. Musím sa úprimne priznať, že mi vôbec ale vôbec tento predmet nechýba. Vlastne to bol celkom slušný masaker, zvlášť v treťom semestri, kde sme to mali dokopy s histológiou, fyziológiou a biochémiou. Alebo ako skonštatovala kamarátka, tri predmety sa ešte ako tak dajú zvládať, štyri už sú smrť. A tak som neskutočne šťastná, že som povestne zlý druhák zvládla a niektorých predmetov sa nadobro zbavila.
  A teraz k samotnej anatómii.  Kým sa dostanete ku skúške musíte absolvovať anatómiu tri semestre, napísať 6 praktických (pichačiek) zápočtov, 6 písomných, stráviť neskutočne veľa času na pitevni, naučiť sa rozlišovať strany v anatomickom ponímaní, natrápiť sa s Čihákom a Netterom, zlepšiť svoje umelecké cítenie (rozumej kreslenie – tak, aby ste aj doma vedeli čo ste vlastne nakreslili), prezúfať veľa dní, niekedy aj nocí a hlavne sa nevzdať, že sa to nedá naučiť. Ono sa to aj všetko nedá naučiť, ale samotným predmetom sa prejsť dá. Myslím si, že keď som ním prešla aj ja, čo som orientačný antitalent a anatku som v láske veľmi nemala, tak to zvládne každý, kto len trošku chce.
 
https://www.instagram.com/granulationes_pacchioni/

  Keďže orientačný zmysel a pravá/ľavá strana nie je moja silná stránka, musela som využiť všetky svoje vnútorné zdroje, aby som sa na pichačkách vôbec zorientovala. Ku koncu som prišla na to, že posledné cviko pred pichačkami si treba pekne všetko prejsť, prípadne si robiť poznámky (áno, aj ako pre debilov s vlastnými pomôckami, pokiaľ chápete čo ste si napísali je jedno, že ostatní majú pocit, že je to blud. Je to pre vás) a na pichačkách sa nesplašiť, sledovať čo odkiaľ ide, sem-tam sa zamyslieť a nie bezhlavo zapísať prvé čo vás napadne. 

  Naopak na teste sa mi potvrdilo, že ak raz nejakú odpoveď vyberiem, nie je správne to následne pri kontrole prepisovať. V 90% som to prepísala na zlú odpoveď, lebo som sa nad tým až priveľmi zamýšľala. Niekedy sú proste intuícia a prvotné myšlienky to najlepšie,  pretože keď nad tým začnete moc premýšľať zamotáte sa sami v sebe.

  K učeniu na skúšku nemám nejaký extra plán, okrem toho, že som si spísala témy, rozpočítala na dni a pekne sa drvila. Akurát som znova "nabila hubu"  ako sa hovorí na prvej časti skúšky a to obrázkovom teste. Tam si dávajte pozor. Neuznajú vám správnu odpoveď, ak vám v strese vypadne latinský názov a vy časť pomenovania napíšete po slovensky. Takisto neuznávajú ak napíšete síce správnu štruktúru, ale nenapíšete stranu. A takisto aj keď napíšete dx/sin. tam kde byť nemá. A ako bonus nestačí napísať procesuss coracoideus, musíte napísať procesuss coracoideus scapulae. Áno za každú chybu sa platí, a ja som platila v podobe ďalšieho týždňa nad anatkou. A nebol to ľahký týždeň. Keď som na 2x napísala obrázkový test o chlp, bola som mega šťastná a ten zvyšok skúšky sa už dal zvládnuť. Takže za mňa, naučte sa na obrázkový test poriadne, pred skúškou si prejdite celého Nettera, nedajte sa nachytať a skúšku zvládnete. Sledujte zoznam otázok na skúšku, nepodceňte prípravu, nekašlite na veci len preto, lebo na to nie je čas a pamätajte CNS je základ. Ak sa ho nenaučíte na anatke, bude sa k vám vracať na fyziológii, histológii a prakticky sa ho nezbavíte, iba vám budú unikať súvislosti.

https://www.instagram.com/granulationes_pacchioni/

  V neposlednom rade anatku treba prežiť, nie prežívať a na konci si treba užiť slastný pocit víťazstva, že to máte za sebou. Konkrétny návod na učenie nepíšem, u každého je to veľmi špecifické. Aspoň čo ja som sa pýtala, každý sa učil inak, niektorým stačilo podstatne menej času ako mne, takže osobne je to na každom, aby si našiel vlastný spôsob. Po čase na to človek príde.

Odporúčaná literatúra: Mráz 1/2 alebo Čihák 1/2/3 (za mňa Čihák, ale je to na každom osobne) 
Prúručka pre štúdium anatómie ľudského tela
Feneisov obrazový slovník anatómie
Netter či iný atlas
Neuroanatómia - Kluchová 
Anatómia človeka - Yokochi




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

 Ahojte,  určite ste si všimli, že som dlhšie nič nové nenapísala, ani sa blogu aktívne nevenovala. Týmto sa ospravedlňujem všetkým, ktorým ...